عضویت در سایت

فراپلیمر شریف

آسفالت بازیافتی، پلاستیک آزمایش شده در پارکینگ شرکت Target

در نتیجه یک همکاری با شرکت آسفالت Kansas و خرده‌فروشی بزرگ Granite Construction ،Target یک مخلوط کف‌پوش آسفالت بازیافتی که موادی معادل با 1/8 میلیون کیسه پلاستیکی را شامل می‌شود، ایجاد کرده است. نمونه اولیه پارکینگ در Apple Valley، کالیفرنیا واقع شده است و تا حدود 530 تن RAP استفاده می‌کند.

بنا به گفته Chuck Jeffries، رئیس آسفالت Target ،Kansas با ایده‌ای برای نوآوری پارکینگ‌های خود به آسفالت Kansas آمد و شرکت به Granite Construction روی آورد. ما 35 سال است که با Granite تجارت می‌کرده‌ایم و از مواد آن‌ها در پروژه‌های‌مان در سراسر کشور استفاده می‌کنیم. ما بلافاصله فهمیدیم که می‌توانیم با Granite برای ساختن این ترکیب شریک شویم.

نوع پلاستیک شماره 4 (پلی‌اتیلن‌سبک low-density polyethylene) و شماره 6 (پلی‌استایرن یا استایروفوم polystyrene or styrofoam) توسط Target برای مخلوط جمع‌آوری شد. اکتبر گذشته، آسفالت  Kansas مقدار 2800 تن آسفالت را با ترکیب طراحی ارائه شده توسط Granite Construction نصب کرد. این مخلوط با روسازی آسفالت اصلاح شده و نیز 2200 کیسه پلاستیکی بازیافتی فروشگاه و 1200 بطری پلاستیکی ساخته شد.  Granite این پلاستیک‌ها را از طریق یک روش فرآیند مرطوب در یک کارخانه اختلاط ترکیب کرد.

طبق گفته آسفالت Kansas، پلاستیک به عنوان بخشی از عامل پیوندی در آسفالت مایع با محصولات پس از مصرف در کل 10% مربوط به چسب استفاده شد.

اثر کلی این پروژه بازیافت از 900 متر مکعب زباله ناشی از ورود به محل دفن زباله جلوگیری کرد.

انتظار می‌رفت طول عمر معادل آسفالت مرسوم باشد. داده‌هایی که تیم Granite تاکنون گردآوری کرده است نشان می‌دهد مقاومت 17% ای در برابر ترک‌ها و تا 43% بهبود در برابر مقاومت به شیارشدگی دارد.

10% از آسفالت در این مکان از مواد قابل بازیافت تشکیل شده است. 20% از آسفالت رایج بکر را می‌توان با مخلوط Granite که برای Target ساخته شده است، جای‌گزین کرد. Granite انتظار دارد مقدار پلاستیک‌های بازیافتی مورد استفاده در این آسفالت را تا 200 بشکه نفت جابجا کند.

به گفته Edgard Hitti، مدیر ملی آسفالت Granite، تیم Granite قصد دارد تا پیچیدگی‌هایی را که یک نوع آسفالت جدید یا متفاوت می‌تواند برای پیمان‌کاران ایجاد کند، به حداقل برساند. “یک مرحله‌ای که به تولید اضافه می شود این است که آسفالت بکر از یک فرآیند اختلاط با پلاستیک عبور می‌کند. اما پس از آن، پیمان‌کار می‌تواند آسفالت تازه عمل‌آوری شده (فورج شده) را پیاده کند انگار که روسازیِ رایج بود.

Hitti می‌افزاید: «تمرکز اصلی پروژه این بود که اطمینان حاصل کنیم که بین پایداری و عمل‌کرد مبادله‌ای ایجاد نمی‌کنیم که در نهایت هدف آنچه را که در اینجا می‌سازیم شکست می‌دهد.»

ذینفعان به این پتانسیل که این پروژه ارائه می‌کند تا اهداف ثبات و مزیت‌شان را تأمین کند، خوش‌بین هستند. Jeffries خاطرنشان می‌کند که «آسفالت به طور کامل عالی پابرجا می ماند. هیچ مشکلی خارج از پارامترهای عادی وجود نداشته است… اگرچه این پروژه در مرحله نمونه اولیه است، اما ما در آسفالت Kansas این را همانند فرصتی ارزشمند برای رشد می‌دانیم.»

پس از یک دوره مشاهده سه تا چهار ماهه، گام بعدی گسترش دامنه نمونه اولیه RAP خواهد بود. Jeffries می‌گوید هدفش این است که سنگ‌فرش را با شش حساب ملی پیمان‌کار به اشتراک بگذارد، در حالی که Hitti می‌گوید Granite ترکیب RAP را در اختیار آژانس‌های صنعتی مانند انجمن کارهای عمومی آمریکا قرار خواهد داد.

تیم‌های Granite و آسفالت Kansas نیز تلاش می‌کنند تا این نسبت که پلاستیک‌های بازیافتی می‌توانند در مخلوط آسفالت جای بگیرند را افزایش دهند. Hitti می‌گوید: «در آزمایش‌های آزمایشگاهی، میزان پلاستیک در آسفالت را دو برابر کردیم، اما هنوز ما نیاز داریم که آن را در دنیای واقعی تکرار کنیم. “طبق آن چیزی که گفته شد، ما قصد داریم که این RAP قابل رقابت با روسازی‌های آسفالت مرسوم را بسازیم تا انگیزه‌های بیش‌‌تری را برای مشتریان خود فراهم کنیم که دوست‌دار محیط زیست شوند.”


لینک خبر:

https://www.enr.com/articles/53616-recycled-asphalt-plastics-tested-in-target-parking-lot

ارسال نظر