عضویت در سایت

فراپلیمر شریف

استفاده از PET بازیافتی در ساخت خودروی برقی مفهومی موسوم به LUCA

 امروزه برسر استفاده از PET خام اولیه و PET بازیافتی در کاربردهای مختلف، رقابت چشم‌گیری مشاهده می‌شود. این در حالی است که روز به روز بر گستره­ کاربردهای PET نسبت به گذشته اضافه می‌شود. از آنجایی که استفاده از PET بازیافتی برای ساخت محصولات صرفه­ اقتصادی بیش تری دارد، لذا جای‌گزینی آن با PET دست اول قابل توجه تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران قرار گرفته است. از طرفی، با توجه به استفاده از الیاف و آلیاژ و آمیزه‌سازی با سایر رزین‌های گرمانرم (ترموپلاستیک‌ها)  کاربرد PET بازیافتی در برخی کاربردهای خاص نیز گسترش یافته و به این ترتیب استفاده از PET بازیافتی در حوزه­ کاربردهای مهندسی و رقابت با پلاستیک‌های مهندسی میسر شده است.

 محصولات تهیه شده از PET بازیافتی

-تولید الیاف پلی‌استری جهت تولید محصولاتی همچون فرش، کیسه خواب، لباس، انواع منسوجات و… که 75% از مصرف PET بازیافتی اروپا را به خود اختصاص می­دهد.

-تولید صفحات گرماشکل‌دهی شده (Thermoforming) جهت کاربرد در بسته‌بندی و تولید پوشش‌های غیرخوراکی، سبد لباس و زباله و… . حدود 8% از کل PET بازیافتی در تولید جعبه‌های تخم مرغ و دیگر جعبه‌های پلاستیکی مانند جعبه‌های میوه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

-هم­چنین، از آمیزه‌های PET تقویت شده برای تولید سپر خودرو، انواع وسایل نقلیه تفریحی و سبک، ضربه‌گیر، صفحه کلید کامپیوتر، کلاه ایمنی، تسمه نقاله، وسایل ورزشی و … استفاده می‌شود.

تولیدات جدید

صنایع تولید و بازیافت PET در راستای تولید محصولات جدید سعی دارند که تولیدات خود را در شاخه‌هایی نظیر فوم‌های پلی‌یورتان‌ها، رزین‌های شیمیایی که می‌توانند در ساخت قطعات کامپوتری مورد استفاده قرار گیرند، کیف و کفش، ژئوتکستایل‌ها و … گسترش دهند.



U


در این راستا، شرکت Econcore بلژیک هسته­ لانه زنبوری PET بازیافتی را برای تولید این خودروی مفهومی تهیه کرده است. ساخت ماشین الکتریکی با استفاده از پلاستیک ­های بازیافتی موسوم به LUCA، ایده­ای که با هدف کاهش برداشت از منابع فسیلی و تأکید بر اهمیت و کاربرد بازیافت پلاستیک صورت گرفت. این خودروی برقی کوچک توسط محققان هلندی دانشگاه Eindhoven طراحی شده است. پروژه­ LUCA نه تنها برای ارزان­ تر کردن اتومبیل ­های برقی طراحی شده است بلکه نشان­دهنده­ ارزش این ضایعات نیز هست.

این شرکت به مدت چهار سال با تیم TU/Ecomotive در دانشگاه صنعتی Eindhoven همکاری داشته و در سال جاری بیش از 20 متر مربع هسته­ لانه زنبوری PET بازیافت شده تأمین کرده است. در شاسی این خودرو و هم­چنین در قسمت­هایی نظیر بخش پشت صندلی، داشبورد و محفظه­ باتری از مواد هسته­­ لانه زنبوری (honeycomb core) استفاده شده است.

لازم به ذکر است ﻻﻧﻪ زﻧﺒﻮري ﺑﻪ ﺳﺎزه‌اي ﮔﻔﺘﻪ ﻣـﻲ‌ﺷـﻮد ﻛـﻪ از ﭼﻴـﺪه ﺷـﺪن ﺳﻠﻮل‌ﻫﺎي ﺑﺎز ﻣﻴﺎن ﺗﻬﻲ در ﻛﻨﺎر ﻫﻢ ﺑﻪ وﺟﻮد ﻣﻲ‌آﻳـﺪ. این ﺳﻠﻮل‌ﻫﺎ از اﺗﺼﺎل ورق‌ﻫﺎي ﺑﺴﻴﺎر ﻧﺎزﻛﻲ از ﻣـﺎده‌اي ﺧـﺎص ﺑﻪ یک‌دﻳــﮕﺮ ﺗـﺸﻜﻴﻞ ﺷـﺪه‌اند و ﺷـﻜﻞﻫـﺎي ﻣﺨﺘﻠﻔـﻲ دارﻧـﺪ. ساختارهای لانه زنبوری دارای آرایشی با سلول‌های باز است که از اتصال دیوارهای بسیار نازک به وجود می‌آیند. سطح مقطع سلول‌ها معمولاً به شکل شش وجهی و یا اشکال هندسی دیگر است. در شکل زیر ساختار لانه زنبوری با مقطع شش وجهی نشان داده شده است. امروزه در بسیاری از صنایع مثل صنایع هوا-فضا، کشتی‌سازی، خودروسازی، ساختمان‌، نظامی و ساختارهای ساندویچی کاربرد فراوانی دارد. در سال‌های اخیر استفاده از گرمانرم‌ها برای ساخت هسته لانه زنبوری‌ها به دلیل داشتن استحکام ویژه زیاد و وزن کم به شکل رایج درآمده است.

علاوه بر تأمین مواد، شرکت Econcore در زمینه­ چسباندن هسته­ PET بازیافتی به ورق کامپوزیتی حاوی الیاف کتان هم مشاوره­های بسیار کارآمدی را ارائه کرده است. در این راستا این شرکت پیشنهاد استفاده از پشم پلی­ استر بافته نشده را جهت پوشش سطح هسته­ های لانه زنبوری مطرح کرده که با چسب و پوسته­ کامپوزیت سازگاری دارد. به گفته­ مدیر فنی شرکت Econcore، خودروی LUCA بیان‌گر تنوع در کاربردهای پنل­ های لانه زنبوری بازیافتی است که نیازمند مقاومت، وزن کم، و استحکام قابل توجه هستند.


منبع خبر:

www.econcore.com

ارسال نظر