عضویت در سایت

فراپلیمر شریف

اصلاح کننده های رئولوژیکی – بخش دوم

بدیهی است که در رئولوژی پوشش شما نقش اصلی این افزودنی‌ها (زمان بازشدگی، مقاومت در برابر شُره کردن، ترازکننده، ته‌نشینی  تشکیل فیلم) بازی می‌کند. با این حال برای یک انتخاب بهینه باید هزینه آن‌ها، سازگاری با سایر مواد افزودنی، مناسب بودن با محدودیت‌های نظارتی (مانند VOC) را در نظر گرفت.

در اینجا لیست خلاصه موارد اصلی که می‌بایست هنگام انتخاب مواد اصلاح‌کننده رئولوژیکی (غلیظ‌کننده) در نظر گرفت آورده شده است:

خواص رئولوژیکی مورد نیاز

مقاومت در برابر شُره کردن

جریان و هم‌ترازی

کارایی: اسپری شدن و برس زنی

پایداری: رسوب و سینرزیس

ساخت

کارایی رنگ مایع

ظاهر (شفافیت، رنگ، ثبات)

پایداری زیستی

خواص کارایی فیلم رنگ

براقیت

شفافیت، کدری

مقاومت در برابر آب

دوام

انطباق با مقررات

با استفاده از اصلاح‌کننده سطح مناسب، سطح پوشش فیلم خود را بهبود بخشید.

بدون شک یافتن تعادل مناسب بسیار پیچیده است و بسیاری از افراد ساعت‌ها به سعی و خطا می‌پردازند.

اصلاح کننده رئولوژی برای رنگ‌های پایه آب

بسیاری از رنگ‌های پایه آب، بدون افزودن اصلاح کننده‌ رئولوژی، مشخصات رئولوژیکی ایده‌آل را در محتوای جامد و نسبت ‌رنگ‌دانه به اتصال‌دهنده نشان نمی‌دهند. بسته به کاربرد نهایی شما، بعضی از مواد شیمیایی مناسب‌تر هستند، همان طور که در اینجا خلاصه شده است:

aa

 

اصلاح‌کننده رئولوژیکی سلولزی

اگر با رنگ‌های معماری پایه آب کار می‌کنید، اصلاح‌کننده سلولزی غلظت‌دهنده رئولوژیکی مورد نظر هستند. آن‌ها قدیمی‌ترین کلاس افزودنی‌های رئولوژی هستند که در پوشش‌های پایه آب استفاده می‌شوند. این اصلاح‌کننده‌ها از منابع طبیعی هستند و می‌توانند از نظر شیمیایی نیز تغییر کنند. اصلاح‌کننده‌های سلولزی را به صورت پودر پیدا خواهید کرد.

اصلاح شیمیایی به منظور تأمین حلالیت سلولز در آب و کنترل خواص غلیظ‌شونده ضروری است. مانند شکل زیر اصلاح از طریق استریفیکاسیون حاصل می‌شود. نوع اصلاح تا حد زیادی بر خواص غلیظ‌شوندگی نسبی و ویژگی‌های محصول اثر می‌گذارد.

w

در فرآیند انتخاب، باید به وزن مولکولی توجه کنید؛ اصلاح‌کننده سلولزی با وزن مولکولی کم مقاومت پاششی و زمان خشک شدن خوبی دارد. از طرف دیگر آن‌هایی که وزن مولکولی بالایی دارند، بازده ضخیم‌سازی خوبی دارند. بنابراین برای دست‌یابی به اثر ضخیم شدن ایده‌آل مقادیر کم‌تری لازم است. برخی از اصلاح‌کننده‌های سلولزی که با سیستم پایه آب استفاده می‌شوند شامل موارد زیر هستند:

متیل‌سلولز

هیدروکسی‌اتیل سلولز (HEC)

کربوکسی متیل سلولز (CMC)

هیدروکسی‌پروپیل‌سلولز (HPC)

و آب‌گریز اصلاح‌شده (HEC)

ww

پلی‌آکریلات/آکریلات

اگر به دنبال اصلاح‌کننده‌های رئولوژیکی هستید که به طور گسترده‌ای سازگار باشد و کار با آن نیز آسان باشد، پس پلی‌آکریلات‌ها گزینه‌های ایده‌آل برای فرمولاسیون شما هستند. این اصلاح‌‌کننده‌های رئولوژی جریان شبه پلاستیک شدیدی را از خود نشان می‌دهند. از آنجا که سنتزی (مصنوعی) هستند کم‌تر در معرض حمله باکتریایی و قارچی هستند. این دسته شامل امولسیون‌های تورم‌پذیر قلیایی (ASE) و امولسیون‌های قلیایی تورم‌پذیر (HASE) هستند. در حالی که اصلاح‌کننده‌های ASE در رنگ‌های با هزینه کم و دوغاب‌های رنگی غیر آلی استفاده می‌شود. HASE در پوشش‌های خودرویی به کار می‌رود.

as



 

ارسال نظر