عضویت در سایت

فراپلیمر شریف

رزین پلی پروپیلن فوم شونده جدید ExxonMobil با استحکام بالای مذاب

فوم‌های گرمانرم به فوم‌هایی اطلاق می‌شود که حاصل فوم‌سازی پلیمرهای گرمانرم (Thermoplastic) هستند. عنوان گرمانرم به پلیمرهایی گفته می‌شود که در اثر حرارت ذوب شده ولی ترکیب شیمیایی خود را حفظ می‌کنند. بنابراین می‌توان آن‌ها را به دفعات فابل قبول ذوب و منجمد کرد و بازیافت نمود. میزا بلورینگی مهم‌ترین معیار طبقه‌بندی پلیمرهای گرمانرم است. بر این اساس پلیمرهای گرمانرم به دو دسته بی‌شکل (Amorphous) و نیمه بلورین (Semi-Crystalline) تقسیم‌بندی می‌شوند. گرمانرم‌های بی‌شکل شفاف بوده و در دمای کم‌تر از دمای گذار شیشه‌ای قابل استفاده هستند. از مهم‌ترین پلیمرهای بی‌شکل می‌توان به پلی‌استایرن (PS)، پلی‌کربنات (PC)، اکریلونیتریل‌بوتادی‌استایرن (ABS)، پلی‌متیل‌متاکریلات (PMMA) اشاره کرد. گرمانرم‌های نیمه‌بلوری به طور هم‌زمان، حاوی نواحی بی‌شکل و بلوری بوده و لذا مقاومت بیش‌تری در برابر حلال‌ها و مواد شیمیایی دارند. اگر فاصله صفحات بلوری از طول موج نور بیش‌تر باشد پلیمر کدر خواهد بود. از مهم‌ترین پلیمرهای نیمه بلوری می‌توان پلی‌اتیلن (PE)، پلی‌پروپیلن (PP)، پلی بوتیلن‌ترفتالات (PBT) و پلی‌اتیلن‌ترفتالات (PET) را نام برد.

در چند دهه­ گذشته، گروهی از محققین دریافتند که با قرار دادن حفره­ های خالی در ساختار پلیمرها می­ توان خواص ویژه­ا­­ی در محصولات تولیدی ایجاد کرد. امروزه این محصولات را با نام فوم های پلیمری می ­شناسیم. در واقع پلیمرهای عادی با قرار گرفتن عامل فوم زا به ساختارهای فومی تبدیل می شوند. از جمله مهم ­ترین مزایای فوم­ ها وزن کم، ﻧﺴﺒﺖ بالای اﺳﺘﺤﮑﺎم مکانیکی ﺑﻪ  وزن، ﻋﺎﯾﻖ ﺣﺮارﺗﯽ، ﻋﺎﯾﻖ ﺻﻮﺗﯽ و ﺧﻮاص ﻣﮑﺎﻧﯿﮑﯽ ﺧﻮب است. فوم­ های پلیمری کاربرد بسیار گسترده­ای در صنایع مختلفی هم­چون خودروسازی، هوافضا، بسته ­بندی، عایق ­سازی تأسیسات، ساختمان و … دارند.

ExxonMobil، شرکت نفت و گاز آمریکایی و دومین شرکت نفتی و بزرگ جهان بر اساس میزان درآمد سالانه، به تازگی رزین پلی­ پروپیلن فوم­ شونده­ جدیدی را معرفی کرده است. این رزین با نام Achieve Advanced PP6302E1 هموپلیمر پلی­ پروپیلن با ساختاری شاخه ­ای، و گریدی با استحکام بالای مذاب (HMS) است که فرآیندپذیری بسیار مطلوبی را در اکستروژن، تزریق، و قالب­ گیری دمشی ارائه داده و از طرفی سفتی محصول را در مقایسه با فوم HMS PP استاندارد تا 30 درصد افزایش می ­دهد. عایق صوتی و گرمایی است و قابلیت استفاده در کاربردهایی نظیر بسته ­بندی مواد غذایی و نوشیدنی، بسته­ بندی­ های صنعتی و نیز محصولات ساختمانی را داراست.

در گذشته، تنها فوم ­های تولیدشده از پلیمرهای آمورفی مانند پلی­ استایرن، پلی یورتان، و پلی(وینیل ­کلراید) به کار برده می­شدند. این ماده­ جدید با خط تولید فوم PS و با عوامل فوم ­زای متنوعی قابل فرآیند بوده و به ماده­ اولیه­ کم تری هم برای تولید محصول از آن نیاز است. هم­چنین در صورت وجود امکانات لازم قابل بازیافت نیز هست. صاحبان برندها، و سازندگان تجهیزات اصلی، می­ توانند با استفاده از این ماده فرصت ­های جدیدی را برای تولید محصولاتی با وزن کم ایجاد کنند که در آن­ ها از مزیت­ های PP هم بهره ­مند شوند.

در بسته بندی مواد غذایی و آشامیدنی (مانند گوشت)، استفاده از این ماده بسیار مقرون به صرفه بوده و سفتی مطلوبی ارائه می ­دهد. هم­چنین فوم­ های جدید در این کاربرد، در کنار ویژگی عایق بودن دارای خواصی نظیر مقاومت طولانی مدت در برابر چربی و رطوبت نیز هستند. در بسته­ بندی­ های صنعتی، این ماده ارائه دهنده­ چقرمگی، پایداری دمایی، مقاومت شیمیایی و مقاومت در برابر رطوبت و هم­چنین وزن کم است. در کاربردهای ساختمانی (مانند عایق ­ها) نیز از ویژگی­ هایی نظیر دوام بالا و سهولت نصب به دلیل وزن کم، برخوردار هستند.


منبع خبر:

www.exxonmobilchemical.com

ارسال نظر