عضویت در سایت

فراپلیمر شریف

شرکت Leistritz در حال اجرای طرح پایلوت بازیافت شیمیایی PET

با توجه به مصرف روزافزون پلی(اتیلن ترفتالات) برای تهیه محصولات متنوع، به ویژه بطری‌ها، پژوهش‌گران به یافتن راه‌کارهایی برای کنترل و بازیافت حجم رو به افزایش زباله‌های PET ترغیب شده‌اند. به همین سبب تاکنون راه‌های بازیافت گوناگون اعم از اکستروژن مجدد، مکانیکی، شیمیایی و بازیافت انرژی برای این پلیمر توسعه یافته است. روش‌های مختلف بازیافت شیمیایی پلی(اتیلن ترفتالات) که امکان تهیه مواد اولیه سازنده آن را فراهم می کند، معرفی خواهند شد. طی فرآیند بازیافت شیمیایی، با رخ‌داد یک سری واکنش‌های وابسپارش (Depolymerization)، گروه‌های استری موجود بر روی زنجیرهای پلی(اتیلن ترفتالات) در اثر واکنش با یک واکنش‌گر مناسب شکسته شده و به منومرها، الیگومرها یا مواد شیمیایی متنوعی تبدیل می شوند.

این محصولات کوچک مولکولی پس از خالص سازی به عنوان مواد خام برای تولید پلیمر یا محصولات شیمیایی با کیفیت بالا مورد استفاده قرار می گیرند. از جمله این محصولات می‌توان به ترفتالیک اسید، دی متیل ترفتالات، ترفتالامید، پلی‌ال‌های پلی‌استری قابل استفاده در تهیه پلی‌یورتان‌ها، رزین های پلی استر غیراشباع و الیگومرهای پلی استری با گروه انتهایی اکریلات اشاره کرد. مهم‌ترین روش‌های بازیافت شیمیایی پلی(اتیلن ترفتالات) شامل هیدرولیز (آب‌کافت)، گلیکولیز (گلیکول کافت)، متانولیز (متانول کافت)، آمینولیز (آمین کافت) و آمونولیز (آمونیاکافت) هستند. این مبحث در مقالات بعدی تشریح خواهد شد.

در همین راستا شرکت آلمانی تولیدکننده­ ماشین آلات و تجهیزات اکستروژن Leistritz، و شرکت Rittec Umwelttechnik، بر سر یک همکاری راهبردی برای راه­ اندازی و تجاری­ سازی فن­ آوری بازیافت PET، توافق کردند. این قرارداد شامل برنامه­ هایی برای ساخت یک کارخانه­ آزمایشی با ظرفیت 10000 تن در سال تا پایان سال 2021 است. این دو شرکت قبلاً با هم در زمینه­ توسعه­ فن­ آوری RevolPET همکاری داشته ­اند، فن­ آوری که با دی­ پلیمریزه کردن پلیمر PET، ماده­ اولیه­ جدیدی را برای استفاده­ مجدد در همان کاربرد قبلی ایجاد می‌کند. در این مرحله جدید از همکاری، شرکت Leistritz از ماشین­ آلات اکسترودر دو پیچه­ خود و نیز تخصصش در مدیریت پروژه استفاده خواهد کرد. Anton Furst مدیرعامل شرکت Leistritz می­ گوید: “ما سال ­هاست که به شدت در این بخش متمرکز شده و در این زمینه تلاش می ­کنیم. ترکیبات پلاستیکی غیر قابل بازیافت و غیر قابل بازیافت بهینه از جمله عوامل محدود کننده در این حوزه به شمار می ­روند. ما با فن آوری RevolPET در حال برداشتن گامی بزرگ در جهت بازیافت شیمیایی موفقیت ­آمیز هستیم.”     

منبع خبر:

www.leistritz.com

www.revolpet.eu

ارسال نظر