عضویت در سایت

فراپلیمر شریف

عنصر روی (Zn) عامل بسیار مؤثر در برابر ویروس‌ها بر روی سطوح پلاستیکی

فناوری Parx Materials که عنصر روی را با پلیمرها ادغام می‌کند، دارای عمل‌کرد ضد میکروبی 99.9٪ یا بالاتر است و در حال حاضر توسط ZincIn برای سینی‌های سرویس غذایی ساخته شده از پلاستیک اقیانوس (ocean plastic) استفاده می‌شود. (https://www.zincin.com/en/product/servering-tray/)

فناوری که باعث می‌شود پلیمرها با استفاده از یک عنصر کمیاب در برابر باکتری‌ها، کپک‌ها و فیلم‌های زیستی مقاوم شوند، توسط Parx Materials در Rotterdam هلند ساخته شده است. با الهام از مکانیسم دفاعی پوست انسان در محافظت در برابر میکروب‌ها و ویروس‌ها، آن عنصر روی است. Parx Materials را درون پلیمرهایی که هستند، می‌گنجانند و پس از آن عمل‌کرد ضد میکروبی 99.9٪ یا بالاتر از این مقدار دارند.

ویروس‌ها در سطوح طبیعی زاد و ولد یا تکثیر نمی‌یابند اما می‌توانند تا 2-3 روز بر روی سطوح پلاستیکی زنده بمانند. آزمایشات مستقل با استفاده از پروتکل ISO 21702 برای ویروس Human Corona E229 ثابت کرد که فناوری Parx Materials تأثیر مهمی در برابر این ویروس دارد – این فناوری پنج برابر سریع‌تر ویروس را از روی سطوح پلاستیک نرمال جامد کاهش می‌دهد. این فناوری همچنین ویروس H1N1 را فقط در 8 ساعت در منسوجات ساخته شده با استفاده این فناوری به میزان 99.99٪ کاهش می‌دهد.

این فناوری مدعی می‌شود به عنوان تنها راه حل مؤثر طیف وسیع دردسترس بدون استفاده از مواد سمی استفاده است و این که به هیچ وجه این مواد مهاجرت نمی‌کنند و یا به خطر نمی‌اندازند. گفته می‌شود که این یک راه حل 100٪ ایمن و پایدار و دارای کارایی بالا در جلوگیری از چسبندگی و تکثیر باکتری‌ها و جلوگیری از تشکیل فیلم زیستی بر روی سطوح پلاستیکی است. در ضمن اکنون نیز ثابت می‌کند در برابر ویروس‌ها مؤثر است.

Parx Materials خاطرنشان می‌کند که آزمایشات ویروسی با ویروس ایجادکننده Covid-19 انجام نشده است؛ زیرا در حال حاضر این آزمایش برای آزمایشگاه‌های تجاری ممنوع است. اما ویروس E229 Coronavirus برای آزمایش انتخاب گردید زیرا شباهت‌های زیادی با ویروس Covid-19 دارد.

به دلیل ویژگی‌های منحصر به فرد، این فناوری می‌تواند تقریباً در هر سطح پلاستیکی که یک سطح با مقاومت ذاتی در برابر باکتری‌ها، کپک‌ها، قارچ‌ها، فیلم‌های زیستی و ویروس‌ها ایجاد می‌کند، استفاده شود.

آزمایشات انجام شده که شامل ISO22196 می‌شود: عمل‌کرد ضد میکروبی سطوح غیر متخلخل و پلاستیک است.

اثربخشی: 99.9٪ یا بالاتر در برابرStaphylococcus aureus, Staphylococcus epidermidis , Clostridium difficile, Listeria, MRSA, Streptococcus mitis, Streptococcus sangius, A hemolytic streptococcus, Escherichia coli, Salmonella, Acinetobacter baumannii, Pseudomonas aeruginosa, Enterobacter cloacae, Legionella pneumophila و غیره است.

Untitled

سینی‌های سرویس غذایس ساخته شده از پلاستیک اقیانوس با محافظت در برابر باکتری

 

Parx Materials در  تاریخ 25 ماه May نوع جدیدی از سینی فست‌فود با ویژگی‌های بهداشتی ساخته شده از جنس پلاستیک از یک منبع غیر معمول یعنی طناب‌های پلاستیکی تورهای ماهی‌گیری دورریخته شده را آشکار کرد.

ویژگی های خاص سینی مذکور: در حالی که آزمایش شخص ثالث را مجاز کرد از پروتکل‌های بین‌المللی تبعیت کند، نشان داد که این سینی‌های ویژه بیش از 99.9٪ میکروب کم‌تر از سینی‌های استاندارد دارند.

ZincIn AS درDrammen  نروژ از مزایای این دو مفهوم در راه‌اندازی سینی‌های مواد غذایی بهداشتی ساخته شده از زباله‌های اقیانوس استفاده می‌کند.

Kjetil Christoffersen، بنیان‌گذار ZincIn، در جستجوی نوآوری‌ها بوده و یک طراح محصولات است که باعث می‌شود زندگی مصرف‌کنندگان بهتر، سازگارتر با بدن و الهام بخش‌تر شود.

او می‌گوید: “کارکردن با فناوری ضد میکروبی Parx Materials یک مجموعه‌ای کاملاً جدید از امکانات را ایجاد کرد که می‌تواند فواید و مزایایی را برای زندگی ما به ارمغان بیاورد.” “ترکیب آن با مواد بازیافتی Norwegian Plastic Recycling AS (NOPREC) که قبلاً به زنجیره غذایی ما خدمت کرده است و اکنون یک بار دیگر  گامی منطقی به نظر می‌رسد.”

در تابستان 2017، NOPREC خط تولید گرانول‌سازی جدیدی را در شهر کوچک Matmortua نزدیک دریا راه‌اندازی کرد. به دنبال آزمون در حال اجرا و تنظیم دقیق آزمایش راه‌‌اندازی، مواد اولیه پلاستیکی با کیفیت بالا از به پایان رسیدن طول عمر قفس‌های مزرعه، کیسه‌های تغذیه و شیلنگ‌ها از صنعت آبزی پروری، طناب، مخازن پلاستیکی و سایر مواد زائد پلاستیکی از صنعت ماهی‌گیری تولید شده است.

ZincIn AS محصولات فعلی و تازه توسعه یافته شامل فناوری منحصر به فرد Parx را ارائه و توزیع می‌کند. Parx Materials با الهام از چشم‌انداز و مفاهیم محصول ZincIn، به عنوان سهامدار و عضو هیئت مدیره ZincIn به Christoffersen پیوست در حالی که این شرکت، آن را به یک معاهده قوی برای بازار اسکاندیناوی و فراتر از آن با محصولات نوآورانه‌تر پیش‌رو آماده می‌کند.

این شرکت گزارش می‌دهد که اولین مشتری پیش از این بیش از 10 هزار مورد از این سینی‌های بهداشتی زباله‌های اقیانوس را پیش خرید کرده است.

لینک خبر:

https://www.plasticstoday.com/covid-19/zinc-highly-effective-against-viruses-plastic-surfaces

ارسال نظر