عضویت در سایت

فراپلیمر شریف

عوامل ضد انسداد (Antiblocking Agent)

عوامل آنتی بلاکینگ از چسبیدن به یکدیگر فیلم‌های پلاستیکی به دلیل ایجاد جریان سرد یا تجمع الکتریسته ساکن جلوگیری می‌کند. آن‌های می‌توانند به صورت داخلی یا خارجی اعمال شوند. وقتی به صورت داخلی ترکیب می‌شوند باید تا حدی ناسازگار باشند به طوری که بتوانند به سطح مهاجرت کنند. این عوامل شامل واکس‌های طبیعی و تولیدی، نمک‌های فلزی اسید چرب، ترکیبات سیلیس و یا پلیمرها نظیر PVC ،PA ،PE، پلی‌سیلوکسان‌ها و فلوروپلاستیک‌ها هستند.

عامل آنتی بلاک یا ضد انسداد چیست؟

عوامل ضد انسداد (آنتی بلاک) که هم­چنین با نام ضد لغزش نیز از آن­ها یاد می­ شود سطوحی که با یکدیگر از طریق نیروهای چسبندگی یا سایر نیروها در حال برهم­کنش هستند را به حداقل می ­رسانند. این مواد موانعی را بین لایه ­های سطحی تشکیل داده و خواص اصطکاکی سطح را اصلاح می­ کنند.

عوامل ضد انسداد/ضد لغزش می ­توانند به صورت داخلی یا در بسیاری موارد روی سطح اعمال شوند. عدم استفاده از یک آنتی ­بلاک یا عامل ضد لغزش مناسب، کیفیت و کارایی پلیمرها و قطعات قالب­گیری شده را به شدت تحت تاثیر قرار می ­دهد.

آنتی­ بلاک­ها می­ توانند به صورت مجزا استفاده و یا در فرمولاسیون یک مستربچ مایع یا پلیمری گنجانده شوند. بعلاوه، این مواد می ­توانند برخی خواص پلیمرها، از جمله خواص اصطکاکی، خواص نوری و شفافیت، خواص آنتی ­استاتیک، سختی، و دیگر ویژگی ­های سطحی را نیز تحت تأثیر قرار دهند.

رایج­ ترین موارد استفاده از آنتی ­بلاک ­ها در سامانه ­های پلیمری است که در آن­ها اجزا ذاتاً چسبناک و نرم باشند، مانند الیاف در فیلم پلیمری. هم­چنین، در قالب­گیری تزریقی نیز جدا شدن آسان قطعه از قالب بسیار مهم است و بدون استفاده از یک عامل رها­کننده و یک آنتی ­بلاک سطح پلیمر به آسانی آسیب خواهد دید و در نتیجه کیفیت قطعات پایین آمده و محصولات مرجوع خواهند شد.

انتخاب عوامل آنتی­ بلاک (ضد چسبندگی)

زمانی که دو لایه­ فیلم صاف در تماس با یکدیگر قرار می­ گیرند، یکی از شایع­ ترین مشکلاتی که می­ تواند رخ دهد بلاک شدن یا همان چسبندگی دو لایه به هم است. افزودن عوامل ضد انسداد یا آنتی بلاک/ عوامل ضد لغزش از طریق تشکیل موانعی بین لایه­ ها و اصلاح خواص اصطکاکی سطح به رفع این مشکل می­ انجامد.

کاربرد در فیلم ­ها و الیاف

پلیمرهای الاستومری، الیاف و فیلم ­ها، به شدت مستعد چسبندگی هستند، به­ ویژه در طول آماده ­سازی که پلیمر تحت تنش فشرده می­ شود. مواد آنتی ­بلاک یک لایه­ جداکننده­ فیزیکی بین سطوح ایجاد کرده و از این طریق، پتانسیل دو سطح مقابل هم را برای تماس با یک‌دیگر و چسبیدن به هم به حداقل می ­رسانند.

عدم استفاده از یک سطح مشترک جامد انعطاف ­پذیر (صابون­ های آلی اسید چرب  کلسیم/منیزیم)، موجب می ­شود الیاف اسپندکس (نوعی از الیاف یا خاصیت کشش بسیار بالا) به شدت به هم چسبیده و در نتیجه در اثر کشش، شکست و از هم گسیختگی در آن­ ها رخ دهد، چرا که این الیاف به صورت مولکولی در هم آمیخته شده و در نتیجه ماده­ مورد نظر بی‌استفاده خواهد شد.

با اینکه پلیمرهایی از جمله الیاف، پلی­ استر، پلی ­آمید، پلی ­اتیلن، و پلی­ پروپیلن در حالت عادی تحت تأثیر نیروهای چسبندگی بین سطوح الیاف قرار نخواهند گرفت، با این­ حال، در حین تولید فیلم­ های نازک از آن­ ها برای بسته­ بندی، نیروهای چسبندگی قابل توجهی ایجاد می ­شوند که ناشی از مساحت سطح بالا و تغییرات استاتیکی هستند که در طول فرآیند بوجود می آیند.

در فیلم­ ها، آنتی ­بلاک­ ها به طور معمول به صورت فرمولاسیون یک مستربچ در حین اکستروژن به پلیمر پایه افزوده می­ شوند. طراحی این مواد به گونه ­ایست که به آهستگی پف کرده و به سمت سطح حرکت، و ویژگی­ هایی از قبیل زبری سطح و خواص نوری و اصطکاکی اصلاح شده را در فیلم ایجاد می­ کنند.

کاربرد در قالب­ گیری تزریقی

مزایای استفاده از آنتی ­بلاک­ ها/عوامل ضد لغزش در قالب­ گیری تزریقی در شکل زیر نشان داده شده است:

aa

کمک به اصلاح خواص رئولوژیکی

aa

بهبود سطح و پایداری آن

aa

تسهیل در خروج قطعه از قالب ­های رایج فلزی

aa

جلوگیری از ایجاد آسیب در سطح قطعه و دیگر نواقصی که کیفیت قطعه را کاهش می­ دهند

به دو صورت می­ توان از این عوامل استفاده کرد و نتایج در هر دو صورت یکسان خواهد بود:

  • داخلی
  • خارجی

      استفاده خارجی

     در استفاده­ خارجی آنتی­بلاک در قالب اعمال می­ شود و یک مانع بین سطح قالب و پلیمر ایجاد می­ کند. این روش معمولاً همراه با استفاده­ داخلی از آنتی ­بلاک در پلیمر است.

    مزایای استفاده به صورت خارجی:

1-در این روش برخلاف استفاده­ داخلی، امکان تأثیر عامل استفاده شده بر خواص نهایی پلیمر بسیار کم‌تر خواهد بود.

2-از آنجایی که در این روش مواد آنتی ­بلاک تنها در سطح قالب استفاده می­ شوند امکان تغییر در تولید با سرعت بیش تری فراهم خواهد بود.

استفاده به صورت خارجی تنها نیروهای چسبندگی بین قطعه و قالب را به حداقل می ­رساند و ویژگی­ های دیگری جز خروج آسان قطعه از قالب و نیز عدم آسیب به سطح قطعه را به همراه ندارد.

استفاده داخلی

استفاده­ داخلی از آنتی ­بلاک­ ها ناشی از آن است که برخی مشکلات در کاربرد نهایی وجود دارند که آنتی­ بلاک‌های به کار رفته به صورت خارجی قادر به رفع آن­ها نیستند. چنین مشکلاتی بیش‌تر در کاربردهای نهایی فیلم‌ها و لاستیک ­ها رخ می­ دهد. به خصوص در تایرها که به دلیل حرارت چسبناک می ­شوند و یا فیلم­ های مورد استفاده در بسته­ بندی که در زمان استفاده دچار درجاتی از چسبندگی خواهند شد.

 

ارسال نظر