عضویت در سایت

فراپلیمر شریف

قابلیت رنگ پذیری پلی آمید با نانولوله‌های کربنی

با توجه به تحول بنیادین صنعت خودرو و سختگیرانه‌تر شدن الزامات زیست محیطی، خودروسازان سراسر جهان مشتاق استفاده از پلیمرهای جدید ترکیب شده با نانو مواد بر اساس شرکت روسی (R&P Polyplastic)  هستند. اصلاح پلاستیک‌ها با استفاده از نانولوله‌های کربنی نتایج موثری را در پوشش‌های ضد اصطکاک و ضد سایش فراهم می‌کند. همچنین امکان رنگ آمیزی قسمت خارجی قطعات را با روش الکترواستاتیک فراهم می‌کند. این شرکت با استفاده از نانولوله‌های کربنی Tuball سنتز شده توسط OCSiAl مواد نانوکامپوزیتی را تولید و معرفی می‌کند. یکی از آخرین پیشرفت‌های آنان پلی آمید 66 پر شده با الیاف شیشه است که با نام تجاری آرامید به بازار عرضه شده است. اضافه کردن مقدار کمی از این نانولوله‌ها در حدود 0/15 درصد وزنی به پلی آمید مقاومت حجمی 6^10 تا 8^10 اهم-سانتی‌متر را به دنبال دارد که مطابق استاندارد‌های مورد نیاز صنعت است. این در حالی است که خصوصیات مکانیکی مواد حفظ می‌شود.

حضور نانولوله‌ها باعث تغییر شدید خواص رسانایی الکتریکی شده  و به ما این امکان را می‌دهد که بدون استفاده از یک خط جداگانه قطعات را رنگ کنیم. این کار به طور قابل توجهی هزینه‌های فرآیند را کاهش داده و آن را کارآمد و سازگارتر با محیط زیست می‌کند. به گفته‌ الکساندر زیمنیاکوف مدیر فروش OCSiAl، برخلاف روش‌های قبلی، این اصلاح، سطح مقاومت ثابت را تضمین کرده و تأثیر نامطلوب بر دوام ماده ندارد. آزمایش پیش تولید سپر ساخته شده با این ترکیب قرار است در سال 2020 آغاز شود.

امروزه فناوری اضافه کردن نانولوله‌های کربنی به پلیمرهایی نظیر پلی اتیلن، پلی پروپیلن و آکریلونیتریل-بوتادین-استایرن در حال توسعه است. دیگر تحولات اصلاح پلی پروپیلن با تکنولوژی نانو به منظور کاهش وزن آن‌ها برای خودروهای الکتریکی است.

 

منبع خبر: www.plasticstoday.com

ارسال نظر