عضویت در سایت

فراپلیمر شریف

معرفی پایدار کننده های نوری BASF در صنعت ساختمان‌سازی

BASF به منظور کمک به متخصصان جهت غلبه بر چالش ­های موجود در صنعت ساختمان‌سازی، مجموعه ­ای جامع از پایدارکننده ­های نوری و جاذب­ های UV را در این حوزه­ ارائه کرده است که به پلاستیک­ ها اجازه­ رقابت با مواد متداول مورد استفاده در صنعت ساخت و ساز از جمله چوب، سرامیک، سنگ، شیشه، و آجر را می­ دهد. 

محرک ­های گرایش صنعت ساختمان به مواد پلیمری

-دوام بالا و نیاز کم به تعمیر و نگهداری

دوام مواد پلیمری قابل مقایسه با مصالح سنتی و در بسیاری موارد حتی بیش‌تر از آن‌هاست. نیاز کم و یا عدم نیاز به تعمیر و نگه‌داری از عوامل گرایش گسترده به استفاده از مواد پلیمری در ساختمان‌سازی است.

-تسهیل فرآیند ساخت و ساز و سرعت بخشیدن به آن

پلاستیک­ ها دارای قابلیت مونتاژ کامل قبل از رسیدن به محل اجرای ساختمان هستند و از طرفی به دلیل وزن کم‌تر، نصب آسان‌تری نسبت به مواد و مصالح سنتی مانند چوب، سرامیک، سنگ، شیشه، و آجر، دارند.

-موارد مربوط به طراحی و زیبایی شناسی ساختمان

تکنولوژی­ های قالب گیری و اکستروژن امکان انعطاف پذیری در طراحی قطعات پلاستیکی را فراهم می­ کنند در حالی که مصالح سنتی فاقد چنین قابلیتی هستند. ایجاد طرح­ های برجسته روی پلاستیک­ ها می­ تواند جلوه­ های زیبا و جذابی برای طراحی سطوح و بافت (texture) ارائه دهد.

-افزایش ایمنی

ایمنی سخت­ گیرانه و روبه افزایش مورد نیاز برای مصالح ساختمانی به وسیله­ مواد پلیمری نیز، بدون نیاز به افزایش وزن یا قیمت آن ­ها، قابل حصول است.

-کاهش هزینه

مواد پلیمری به دلیل قیمت پایین­شان در حال پیشرفت چشم­ گیری در بازار صنعت ساختمان‌سازی هستند.

مجموعه­ پایدار کننده­ های نوری و جاذب ­های UV ارائه شده توسط BASF جهت کاربردهای ساختمانی

-پایدارکننده­ های نوری BASF جهت کاربرد در پوشش ­دهی بام ساختمان

غشاهای (membrane) تولید شده از ورق­ های پلیمری یا منسوجات دارای پوشش پلاستیکی، به منظور جلوگیری از نفوذ آب به طور گسترده­ای در بسیاری از کاربردهای ساختمانی از پوشش بام ساختمان تا ساخت محل­ های دفن زباله مورد استفاده قرار می‌گیرند. در مناطقی که در معرض شدید  نور خورشید هستند، افزایش طول عمر غشا به یک چالش تبدیل شده است. مثال­هایی از محصولات پیشنهادی BASF جهت پایدارسازی غشاهای تک لایه مورد استفاده در پوشش ­دهی بام ساختمان در جدول زیر ارائه شده است:

Ax

-پایدارکننده­ نوری  BASF جهت کاربرد در کف‌پوش فضاهای بیرونی ساختمان

کامپوزیت­ های چوب-پلاستیک ساخته شده از پلی(وینیل کلراید) (PVC)، پلی‌اتیلن (PE)، و پلی پروپیلن (PP)، بیش‌ترین رواج را به عنوان مواد انتخابی برای کف پوش­ فضاهای بیرونی ساختمان­ ها دارند. BASF در همین راستا افزودنی­ هایی ارائه داده است که عمر این کف پوش­ ها را به شکل قابل توجهی افزایش می­ دهد. مثال­ هایی از محصولات پیشنهادی BASF جهت پایدارسازی مواد مورد استفاده به عنوان کف‌پوش فضاهای بیرونی ساختمان در جدول زیر ارائه شده است:

Axx

-پایدارکننده­ های نوری BASF جهت کاربرد در لوله ­کشی ساختمان

لوله­ها در طول عمر خود ممکن است در معرض عوامل محیطی مختلفی از جمله نور و حرارت زیاد، فشار بالا در حین استفاده، و اسیدیته­ بالای خاک قرار بگیرند که می ­توانند بر دوام آن­ ها تأثیر گذاشته و باعث شکست آن­ ها شوند. BASF طیف وسیعی از پایدارکننده ­ها را جهت استفاده در انواع لوله­ ها با کاربردهای خاص طراحی کرده است که نمونه ­هایی از این محصولات در جدول زیر ارائه شده است:

Axxx

-پایدارکننده­ های نوری BASF برای کاربردهای مربوط به 

قرار گرفتن دائمی در معرض نور  منجر به تخریب پلاستیک­ ها از جمله پلی‌کربنات شده و زرد شدن و از بین رفتن شفافیت آن­ ها را در پی دارد. به منظور افزایش طول عمر پلاستیک­ های استفاده شده به عنوان ورق­ های شیش ه­ای، لازم است از یک پایدارکننده­ نوری مناسب استفاده شود. پایدار کننده­ های نوری BASF از تخریب پلیمر جلوگیری کرده و باعث ابقای شفافیت و ظاهر شیشه مانند ورق­ های پلیمری می­ شود که نمونه­ هایی از این پایدار کننده ­ها در جدول زیر ارائه شده است:

Untitl

-پایدارکننده ­های نوری BASF جهت کاربرد در کف پوش داخل ساختمان

پلی(وینیل کلراید) (PVC) به طور عمده به عنوان کف‌پوش داخل ساختمان استفاده می­ شود. PVC نه تنها از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است، بلکه دارای تنوع و دوام بالا و نیز قابلیت نصب و نگه داری آسان می ­باشد. BASF در مورد کفپوش­ های PVC و نیز کف‌پوش­ های PP و یا رابرهای سنتزی پایدارکننده­ هایی را ارائه کرده است که چند نمونه از آن­ ها در جدول زیر آورده شده است:

Untitledhjkd



 

ارسال نظر