عضویت در سایت

فراپلیمر شریف

معرفی پایدار کننده های نوری BASF مورد استفاده در فیلم های کشاورزی

استفاده از پلاستیک­ ها در کشاورزی که معمولاً اصطلاح Plasticulture [ترکیبی از دو واژه­ی پلاستیک (plastic) و کشاورزی (agriculture)] به معنی استفاده از پلاستیک­ ها در کشاورزی و پرورش گیاهان و حیوانات) برای آن به کار می­ رود، مستلزم آن است که این محصولات به طور پیوسته در حال مطابقت با روش‌های نوین و در حال تغییر صنعت کشاورزی باشند. طیف وسیع کاربردهای پلاستیک­ ها در کشاورزی [پوشش ­های گل‌خانه، فیلم ­های مالچ (پوششی که از خاک در مقابل عوامل جوی مثل باد و باران محافظت کرده و باعث ارتقای کیفیت و عدم از بین رفتن رطوبت خاک شده، در زمستان از گیاهان در برابر تغییر دمای شدید خاک محافظت می‌کند و جلوی رشد علف­های هرز را نیز می ­گیرد.) و فیلم ­های سیلاژ از پرکاربردترین پلاستیک ­ها در کشاورزی هستند.] تحت تأثیر سه عامل مهمی هستند که به شکل‌دهی بازار پرداخته و محرک نوآوری ­های جدید نیز می ­باشند:

ارتقای بازدهی تولید

افزایش قیمت انرژی و کمبود مواد خام، از جمله بذرها و کودهای شیمیایی، کشاورزان را بر آن داشته تا روش ­های زراعت را به سمت بازدهی بالاتر سوق دهند. پلاستیک ­های کشاورزی، با دوام بالایشان، امکان افزایش بازده تولید را فراهم می­ آورند.

تولید بیش‌تر همراه با استفاده از منابع کم‌تر

جمعیت روبه رشد دنیا و کاهش پیوسته­ مواد خام نیازمند تولید بیش‌تر با استفاده کم‌تر از منابع موجود از جمله آب و زمین ­های قابل کشت (با توجه به تغییرات اقلیمی) است. پلاستیک ­های کشاورزی نقش مهمی در کمک به ارتقای تولید و کیفیت محصول در چنین شرایط دشواری دارند.

عمل‌کرد مؤثر در برابر مواد و روش ­های مورد استفاده در روند تولید محصولات کشاورزی

قوانین و مقررات سخت‌گیرانه ­ای که وضع و اجرای روبه رشدی نیز دارند، نیازمند اتخاذ روش­ های تولید با عمل‌کردی مؤثر و همه جانبه است. روی‌کردهای جدید گندزدایی خاک و محافظت میوه و سبزیجات، منجر به افزایش استفاده از کلر و گوگرد شده است. فیلم­ های کشاورزی باید با چنین شرایط دشواری تطبیق یابند.

محصولات ارائه شده توسط BASF در بازار فیلم ­های کشاورزی

-پایدارکننده­ های نوری BASF برای فیلم ­های گل‌خانه ­ای و تونلی

این دسته از فیلم­ های کشاورزی در معرض تابش و حرارت شدید خورشید و نیز حرارت تولید شده در داخل گل‌خانه، مواد بر پایه­ی گوگرد (موارد مصرف گوگرد در کشاورزی بیش‌تر برای تهیه کودهای فسفاته و تا حدود کم‌تری برای تهیه سولفات آمونیم و سموم دفع آفات است.) و مواد و روش ­های بر پایه­ کلر با هدف ضدعفونی و گندزدایی محصولات، قرار دارند. فیلم­ های با قابلیت محاظت کنندگی پایدار و بادوام علاوه بر کاهش در هزینه­ ها، افزایش تولید و بهبود کیفیت محصولات را در پی دارند. نمونه ­هایی از پایدارکننده­ های نوری آمین با ممانعت فضایی (HALS) شرکت BASF در جدول زیر آورده شده است:

Ax

-پایدارکننده ­های نوری BASF جهت استفاده در فیلم ­های کشاورزی (فیلم مالچ، و سیلاژ)، لوله‌های آبیاری قطره­ای، توری­ ها (توری­ های سایه انداز گل‌خانه ­ای، و توری تهویه)، منسوجات بی‌بافت، و کیسه­ های کشت

فیلم­های قرار گرفته در این گروه فیلم­هایی هستند که در معرض مقادیر کم‌تری UV، گرما، و مواد شیمیایی قرار دارند. بنابراین نیازمند یک پکیج مناسب پایدارکننده هستند که پاسخ‌گوی مقاصد و اهداف متفاوت به کارگیری آن­ها باشد. نمونه­ هایی از پایدارکننده­های نوری آمین با ممانعت فضایی (HALS) شرکت BASF برای چنین کاربردهایی در جدول زیر آورده شده است.

Untitledd

-اثر هم ­افزایی جاذب­ های UV و پایدار کننده ­های نوری BASF

ترکیب HALS و جاذب­ های UV تولید شده در BASF تاثیرات هم افزایی را در جهت بهبود عمل‌کرد و ویژگی­ های فیلم­ های کشاورزی نشان می ­دهد. در شکل زیر پیشنهادات BASF در این زمینه ارائه شده است:

Untitleddd

ارسال نظر