عضویت در سایت

فراپلیمر شریف

معرفی پایدار کننده های نوری BASF جهت محافظت از قطعات خودرو

صنعت خودروسازی در حال تجربه­ دوره­ای از پیشرفت­ های فناورانه است که در 130 سال اخیر بی ­سابقه می‌باشد. از جمله چالش­ هایی که خودروسازان با آن رو به ­رو هستند می ­توان به لزوم طراحی خودروها با وزن کم‌تر، به دلیل قوانین سخت­گیرانه­ای که در مورد میزان CO2 تولیدی اتومبیل­ ها وضع شده است، دوام و زیبایی قطعات در کنار حفظ کیفیت و راحتی به مدت طولانی، و بهینه کردن قیمت نهایی اشاره کرد. که از این بین، بحث قیمت محرکی بسیار مهم در این صنعت به شمار می­ رود و قوانین مربوط به کاهش آلایندگی و نیز تقاضای مشتریان برای ارائه­ ویژگی­ های با سطوح بالاتر از سوی تولیدکنندگان، فشارهایی را بر خودروسازانی که به دنبال راه­ هایی جهت بهینه سازی هزینه­ ها هستند، وارد کرده است.

در سال­ های اخیر استفاده از پلیمرها در صنعت خودروسازی به شکل چشم­گیری روبه افزایش است که وزن کم این مواد، هزینه­ پایین و انعطاف‌پذیری در طراحی را می ­توان از جمله دلایل این توجه روزافزون برشمرد.  به عنوان مثال جای‌گزین کردن چندین قطعه فلزی که دارای هزینه‌های مونتاژپذیری نیز هستند با یک قطعه پلاستیکی تولید شده توسط فرآیند تزریق، علاوه بر کاهش هزینه­ های تولید باعث کاهش وزن کلی اتومبیل نیز می­ گردد.

پلیمرهای مورد استفاده در قطعات داخلی خودرو عمدتاً ABS،  پلی‌الفین­ ها به خصوص PP، و آمیزه­های پلی‌استایرنی هستند که در تولید داشبورد (پنل کنترل خودرو)، قسمت­ های داخلی درب خودرو، کنسول­ ها، جعبه­ داشبورد (Glove box، علت این نام‌گذاری آن است که این محفظه نخست به منظور قرار دادن دست‌کش رانندگی تعبیه شد.)، پشتی صندلی، تزئینات داخلی و… به کار برده می­ شوند. به عنوان مثال،  آلیاژهای PC/ABS شرکت Dcw Chemical و  Bayer با نام تجاری (BayBlend)  در تولید داشبورد و قاب آینه داخلی خودرو مورد استفاده قرار می ­گیرند.

در بخش بیرونی خودرو، کاربرد اصلی پلاستیک ­ها را می­توان مربوط به تأمین ویژگی­ های زیبایی شناختی اتومبیل دانست که قابلیت شکل­ پذیری آسان این مواد، امکان تنوع در طراحی را فراهم می­سازد. پایداری ابعادی، استحکام ضربه ­ای بالا، چقرمگی مناسب، مقاومت در برابر روغن­ ها و بنزین، رنگ‌پذیری و مقاومت حرارتی بالا، از نیازمندی­ های اصلی پلاستیک­ های به کار رفته در بخش بیرونی خودرو به شمار می­آیند .در این زمینه می­ توان به آلیاژ پلی‌فنیلن‌اکساید و پلی‌آمید به عنوان ضربه‌گیر، کامپاندهای PP (PP+EPDM) و آلیاژ PC/PBT جهت تولید سپر خودرو اشاره کرد.

قطعات پلاستیکی مورد استفاده در موتور خودرو نیز بیش‌تر شامل PP تقویت شده با تالک و الیاف شیشه، پلی‌آمیدهای حاوی الیاف شیشه، پلی‌اترکتون­ها می­ شوند. هم­چنین، اخیراً در کاربردهایی هم­چون واشرها و رینگ­ های پیستون در موتور اتومبیل از آلیاژهای تفلون به جای قطعات فلزی استفاده شده است.

در حوزه­ صنعت خودروسازی، انتظار می­ رود ظاهر و خواص قطعات و سطوح پلاستیکی در مدت طول عمر وسیله­ نقلیه حفظ شود. به همین دلیل و با توجه به قرار گرفتن طولانی مدت این اجزا در معرض تابش UV و نیز پیرشدگی حرارتی، برای تولید کنندگان اصلی قطعات (OEM)، پایدارکننده­ هایی با قابلیت طراحی و فرمولاسیون انعطاف پذیر اهمیت یافته­اند.

شرکت BASF جاذب­ های UV و پایدارکننده­ های نوری ویژه­ای را جهت رفع نیازهای خودروسازان و رویارویی با چالش ­های ذکر شده هم برای قطعات داخلی و بیرونی و هم قطعات مربوط به موتور عرضه کرده است.

Ax

 

Axx

HALS با وزن مولکولی بالا عمل‌کرد برجسته ­ای در پایداری حرارتی در مدت سرویس دهی قطعه ارائه می­ دهد. در ترکیب با آنتی اکسیدانت­ های اولیه، آنها قادر به ارتقای پایداری حرارتی بلند مدت خواهند بود.

AXXX

 

ارسال نظر